تاریخچه ی وزن در فاصله ی 20 تا 40 سالگی می تواند پیش بینی کننده خطر ابتلا به نارسایی قلبی در آینده باشد

12 دسامبر 2018- محققان دانشگاه جان هاپکینز با آنالیز اطلاعات پرونده های پزشکی بیش از 6000 نفر، نتیجه گیری کردند که بررسی تاریخچه ی وزنی افراد مسن در فاصله ی 20 تا 40 سالگی آنها می تواند به پزشکان در پیش بینی خطر نارسایی قلبی، حملات قلبی یا سکته مغزی در آینده برای این افراد کمک کند.

نتایج این تحقیق در مجله ی Journal of the American Heart Association  منتشر گردید. محققان می گویند که پرسش از وزن افراد در دوره ی جوانی یک پرسش بالقوه کارآمد و با ارزش است که می تواند به پزشکان در تصمیم گیری برای درمان بیماران مسن تر، کمک کند. به ویژه اکنون که بسیاری از افراد در طول زندگی، پزشكان مراقبت های اولیه خود را تغییر می دهند و پرونده های سلامت آنها ممكن است به درستی به پزشک فعلی آنها انتقال نیابد. در این پرسش ساده درباره وزن آنها در دوره های قبلی زندگی، اطلاعات پیشآگهی در مورد خطر ابتلا به نارسایی قلبی نهفته است که به وزن آنها در سنین بالاتر و سایر عوامل خطر سنتی بیماری قلبی مرتبط می باشد.

پرفسور Erin Michos ، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز می گوید: ما بخوبی می دانیم که هر چه مدت زمان چاقی در یک فرد بیشتر باشد، او در معرض خطر بیشتری برای نارسایی قلبی قرار می گیرد. به همین دلیل اندازه گیری وزن افراد در سنین بالاتر ممکن است کل داستان را در مورد خطراتی که آنها را تهدید می کند، ارائه ندهد. در حال حاضر شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می دهد افرادی که اخیرا چاق شده اند در معرض خطر کمتری هستند. یافته های ما بر اهمیت حفظ وزن سالم در تمام طول عمر تاکید می کند زیرا وزن تجمعی بیشتر از ابتدای جوانی برای سلامت قلب خطرناک تر است.

وی افزود: ما در حال حاضر به طور منظم وزن افراد را در معاینات بالینی بیماران اندازه گیری می کنیم، اما ما فکر می کنیم اضافه کردن سوال در مورد تاریخچه وزن افراد می تواند کمک مستقیم بیشتری به مراقبت های بالینی کند. در حالیکه ما تصدیق میکنیم که سابقه ی وزنی افراد در پرونده های پزشکی ناقص است، اما حداقل این سوال می تواند جرقه ای برای ایجاد انگیزه برای بازگشت به وزن سالمتر در سنین جوانی باشد.

حملات قلبی، سکته مغزی و سایر بیماریهای قلبی عروقی، قاتلان شماره ی 1 در جهان هستند. نارسایی قلبی، که همچنین به عنوان نارسایی احتقانی قلبی شناخته شده است، وضعیتی است که سبب تضعیف تدریجی عضله قلب و سختی عضله ی قلب می شود که توانایی آن را در پمپاژ خون کاهش می دهد.  پرفسور Michos اشاره کرد که پزشکان به طور مرتب تلاش میکنند تا خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و نارسایی قلبی را با افزایش سن بیماران از طریق اندازه گیری فشار خون، کلسترول، توانایی افراد در تست ورزش، سابقه خانوادگی، رژیم غذایی و وزن فعلی آنها، ارزیابی کنند. اگر چه اندازه گیری وزن افراد مسن مفید است، اما تاریخچه ی وزن افراد می تواند اطلاعات بیشتری در اختیار پزشکان قرار دهد و این مطالعه ی جدید طوری طراحی شد تا یک روش عملی برای ارائه ی اطلاعاتی کافی قابل استفاده در مراقبت های بالینی ارائه دهد.

 پرفسور Michos می گوید: همانطور که انتظار داشتیم، افزایش وزن استاندارد اندازه گیری شده در مراجعات کلینیکی طی یک دوره 13 ساله، با افزایش احتمال ابتلا به نارسایی قلبی همراه بود، بطوریکه برای هر 5 کیلوگرم در هر متر مربع افزایش BMI، احتمال ابتلا به نارسایی قلبی 34 درصد پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند سن، مصرف سیگار، فعالیت بدنی، فشار خون و دیابت، افزایش می یافت. اما تیم او متوجه شدند که حتی پس از در نظر گرفتن وزن فعلی اندازه گیری شده در سنین بزرگسالی، چاقی در سن 20 سالگی (به گزارش خود فرد) با افزایش بیش از سه برابری خطر نارسایی قلبی همراه است و داشتن سابقه ی چاقی در سن 40 سالگی با افزایش دو برابری خطر نارسایی قلبی در مقایسه با افرادی با BMI در محدوده طبیعی در آن سنین، ارتباط دارد.  

پرفسور Michos می گوید: مطالعه ما نشان می دهد که حفظ وزن طبیعی در تمام طول عمر، ایده آل ترین روش است و سن شروع چاقی و مدت زمان چاقی، اطلاعات ارزشمندی را برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های قلبی در بزرگسالان سالمند در اختیار پزشکان قرار می دهد.

منبع:

https://www.hopkinsmedicine.org/news/newsroom/news-releases/your-weight-history-may-predict-your-heart-failure-risk

https://www.news-medical.net/news/20181212/Weight-history-at-ages-20-and-40-could-help-predict-patients-future-risk-of-heart-failure.aspx